• Επικοινωνήστε με την Ναξιοτυπία
    Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 

Χρήστος Δημόπουλος: Το καλό παραμύθι αντίβαρο στην τεχνολογία

Γνώριμος στα παιδικά μάτια από την ενασχόλησή του με την τηλεόραση και την παρουσίαση της γνωστής παιδικής εκπομπής «Ουράνιο Τόξο», ο Χρήστος Δημόπουλος κάνει μία στάση και στη Νάξο, όπου παίζει με τα παιδιά και παρουσιάζει τα τελευταία βιβλία του «Η γοργόνα Ελισσώ», «Ο δράκος Ναπολέων» και «Κατασκευές από το Ουράνιο Τόξο». Με αφορμή την επίσκεψη αυτή, η «Ν» φιλοξενεί τον Χρήστο Δημόπουλο.

Γιατί ο Χρήστος Δημόπουλος επέλεξε τη Νάξο για την παρουσίαση των βιβλίων του; 

“Δεν ήταν θέμα επιλογής. Παρουσιάζω τα βιβλία μου σε όλη την Ελλάδα. Όμως, η μετακίνηση στα νησιά από την Αθήνα, είναι κάπως πιο δύσκολη, κυρίως το χειμώνα. Άργησα πολύ να έρθω στη Νάξο, αλλά είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που επιτέλους τα κατάφερα! Ντρέπομαι, αλλά δεν έχω επισκεφτεί τη Νάξο ποτέ ως τώρα. Η μόνη μου επαφή έως σήμερα, φοβάμαι πως ήταν η ...γραβιέρα!”

Ποιος είναι ο ρόλος των παραμυθιών στη ζωή των παιδιών σήμερα;

Τα παραμύθια είναι ακόμα ένας αξεπέραστος τρόπος να κάνει το μυαλό των παιδιών να ταξιδέψει, να ονειρευτεί, πέρα απ’ το ότι τα φέρνει σε επαφή με τον μαγικό κόσμο του βιβλίου. Κυρίως όμως σήμερα, που τα παιδιά είναι εκτεθειμένα (αλλά και εθισμένα) στη σύγχρονη τεχνολογία, που μπορούν να χειριστούν κινητά, ταμπλέτες, υπολογιστές και κονσόλες, που απορροφώνται στην καταιγιστική τρισδιάστατη δράση και τον στερεοφωνικό ήχο, ένα καλό βιβλίο-παραμύθι λειτουργεί ως αντίβαρο και τα επαναφέρει σ’ ένα κόσμο πιο ανθρώπινο, πιο ήρεμο και εντέλει πιο αγνό, που τόσο τον έχουν ανάγκη!

 

Από πού αντλείτε τη θεματολογία των παραμυθιών σας;

Πηγή έμπνευσης και των δυο παραμυθιών που έχω γράψει μέχρι σήμερα (Η Γοργόνα Ελισσώ, Ο Δράκος Ναπολέων) ήταν οι δυο μου εγγονούλες, η Αθηνά και η Θεοδώρα. Υπάρχουν πολλά θέματα με τα οποία θα ήθελα να καταπιαστώ. Είναι όμως ευχής έργο, αν μέσα στο παραμύθι καταφέρει κανείς να περάσει και κάποιο μήνυμα σχετικά με καταστάσεις που αφορούν στα παιδιά. Για παράδειγμα, η ΓΟΡΓΟΝΑ μιλά για τη διαφορετικότητα, ενώ ο ΔΡΑΚΟΣ για τον σχολικό εκφοβισμό. Τα παραμύθια, ακόμα κι αν δεν έχουν συγκεκριμένο θέμα, πρέπει πάντα να μεταφέρουν κάποια ιδέα, κάποιο νόημα στα παιδιά, διασκεδάζοντάς τα συνάμα.

 

Ποιες οι διαφορές των παραμυθιών που αντλούν τη θεματολογία τους από την καθημερινότητά μας σε σχέση με τα κλασικά παραμύθια;

Τα κλασικά παραμύθια κατάφεραν να επιβιώσουν μέσα στα χρόνια, ακριβώς γιατί καταπιάστηκαν με θέματα πιο οικουμενικά, θέματα που δεν αλλάζουν ανάλογα με την εποχή, ή την κουλτούρα. Η αγάπη, ο φόβος, ο σεβασμός, η υπομονή, είναι έννοιες κλασικές. Δεν έγραψε κάποιος παραμυθάς ένα παραμύθι για τη διαφορετικότητα πριν από διακόσια χρόνια, γιατί δεν υπήρχε νόημα. Ή ακόμα, για παράδειγμα, μπορεί ο Δράκος Ναπολέων να είναι επίκαιρος σήμερα, αλλά να μην έχει καμιά απολύτως ανάγκη να υπάρχει σε πενήντα χρόνια από τώρα.

 

Πώς ξεχωρίζουμε ένα καλό παιδικό βιβλίο;

Δεν αγοράζουμε βιβλία στα παζάρια και στα σουπερμάρκετ. Τα βιβλία του ενός ή των δύο ευρώ είναι συνήθως πολύ κακά ή ακατάλληλα για τα παιδιά μας. Εμπιστευόμαστε τον βιβλιοπώλη της γειτονιάς μας. Επιλέγουμε γνωστούς εκδοτικούς οίκους, καταξιωμένους συγγραφείς. Μα πάνω απ’ όλα πιάνουμε το βιβλίο στα χέρια μας, διαβάζουμε το οπισθόφυλλο, ξεφυλλίζουμε τις σελίδες του, κρίνουμε το κείμενο όσο μπορούμε, καθώς και την εικονογράφηση. Κι αφήνουμε και το παιδί να πει τη γνώμη του. Όσο πιο πολλά βιβλία αγοράζουμε ή διαβάζουμε, τόσο καλύτερο γίνεται το αισθητήριό μας, τόσο καλλιεργείται το γούστο μας.

 

Πώς μπορεί το παιδικό παραμύθι να ανταγωνιστεί την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια;

Δυστυχώς οι νέες τεχνολογίες βασίζονται στον εντυπωσιασμό. Εικόνες, ήχοι και ρυθμός αναπαριστούν αριστοτεχνικά και με μεγάλο ρεαλισμό την πραγματικότητα. Το παιδί είναι έρμαιο. Είναι απαραίτητο, όμως σε όλη αυτή την έκθεση του παιδιού στην τεχνολογία να μπαινει ένα μέτρο. Ορισμένες ώρες, αυστηρά. Οι υπόλοιπες πρέπει να αφιερώνονται στο παιχνίδι, στις κατασκευές, στο διάβασμα. Σε χειρονακτικές εργασίες, ας πούμε. 

 

Θα δείτε πως ένα παραμύθι, αν διαβαστεί με χρώμα και συναίσθημα στη φωνή μας, αν παίξουμε εμείς οι ίδιοι τους διαφορετικούς ρόλους, ή ακόμα καλύτερα, αν ένα παραμύθι χωρίς εικονογράφηση το παραδώσουμε στη φαντασία του παιδιού, τότε τα πράγματα αντιστρέφονται. Το παιδί αφήνει τη φαντασία του να δουλέψει και γίνεται το ίδιο σκηνοθέτης, σκηνογράφος, ενδυματολόγος, μουσικός. Φτιάχνει το ίδιο, το δικό του, καταδικό του παραμύθι και δεν το δέχεται αδιαμαρτύρητα όπως του το σερβίρουν έτοιμο οι άλλοι!

Ναξιοτυπία Gallery

Ναξιοτυπία

..βρίσκεται πλέον κοντά σας

και διαδικτυακά ..www.naxiotypia.gr

Στοιχεία Επικοινωνίας